نواب حضرتی

🌺نقد ادیان و مذاهب غیر شیعی - بیان زیبایی‌هایی از قرآن و اسلام 🌺

🌺نقد ادیان و مذاهب غیر شیعی - بیان زیبایی‌هایی از قرآن و اسلام 🌺

نواب حضرتی

#اهداف:
1-اثبات حقانیت مذهب شیعه با استفاده از قرآن، حدیث، معجزات و کرامات بزرگان🌺
2- بیان زیبایی‌هایی از دین مبین اسلام.✅
3- ذکر دلایل بطلان سایر ادیان و مذاهب❌
4- بیان نکات اعتقادی❇️

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

 

 

انتخاب پیامبر خاتم (ص) به عنوان مؤثرترین فرد تاریخ

 

 

کتاب موثرترین صد فرد تاریخ به قلم مایکل اچ هارت، فهرستی است از تاثیرگذار‌ترین اشخاصی که تاکنون پا به این دنیا گذاشته‌اند.

این کتاب تاکنون به چندین زبان مختلف ترجمه شده و توانسته در سال‌های نخست انتشارش بیش از 500 هزار جلد فروش داشته باشد.

 

به نظر شما از میان میلیارد‌ها انسانی که از آغاز خلقت بر روی زمین زیسته‌اند، کدام یک بر سیر تاریخ تاثیرگذارتر بوده‌ است؟

 

مایکل اچ هارت (Michael H Hart) در کتاب موثرترین صد فرد تاریخ (The 100: a ranking of the most influential persons in history) سعی بر این دارد تا به این پرسش مهم پاسخ دهد. این کتاب فهرست مایکل از 100 نفری است که به اعتقاد او در تاریخ بیش از بقیه تأثیرگذار بوده‌اند.

 

البته باید توجه داشت که لیست مایکل اچ هارت در این کتاب بر اساس تأثیرگذارترین افراد در تاریخ است، نه بر مبنای بزرگترین‌ها. برای مثال در این فهرست جا برای مردی بسیار موثر، شریر و بی‌احساس چون استالین وجود دارد، اما جایی برای مادر کابرینی مقدس نیست. در واقع تنها سوال مورد بحث کتاب موثرترین صد فرد تاریخ این است که کدام 100 نفر بزرگ‌ترین تأثیر را در تاریخ و در جریان دنیا داشته‌اند؟

 

مایکل اچ هارت در کتاب حاضر این 100 نفر را به ترتیب اهمیت و میزان کلی تاثیر هر یک از آنان بر تاریخ بشر و بر زندگی روزمره دیگر افراد بشر رده‌بندی کرده است.

چنین گروهی از افراد استثنایی، خواه شریف یا سزاوار سرزنش، مشهور یا گمنام، خودنما یا فروتن، نمی‌توانند جالب نباشند؛ زیرا آن‌ها کسانی هستند که زندگی‌های ما را شکل داده و دنیای ما را صورت بخشیدند.

 

هارت (تاریخ‌نویس امریکایی) نسخه اول این کتاب را در سال 1978 نوشت و بر اساس گفته‌ی خودش 14 سال بعد که سطح علم و دانایی‌اش بیشتر شد به ویرایش آن پرداخت. از نکات قابل توجه این کتاب می‌توان به نام حضرت محمد در صدر لیست مایکل اشاره کرد که توجه دنیا را به خود جلب کرده است.

 

در بخشی از کتاب موثرترین صد فرد تاریخ می‌خوانیم:

 

انتخاب محمّد (ص) توسط من در صدر لیست مؤثرترین افراد تاریخ ممکن است موجب ایجاد سوال و یا حتی شگفتی برخی از خوانندگان شود. اما او در تاریخ بشر یگانه مردی است که توانسته است در هر دو عرصه دینی و دنیوی به طور حیرت‌آوری موفق باشد.

 

محمّد (ص) از خواستگاهی کاملاً پایین مرتبه برخاست و یکی از بزرگترین ادیان جهان را ترویج کرد و توانست خود را به یک رهبر سیاسی به شدت مؤثر بدل کند. امروز پس از گذشت 13 قرن از وفات او، اثراتش هنوز قدرتمند و پابرجاست.

 

بسیاری از افراد معرفی شده در این کتاب این مزیت و فرصت را داشته‌اند که در مراکز فرهنگ و تمدّن و یا مللی که از نظر سیاسی بسیار قدرتمند بوده‌اند زاده شده و پرورش یابند. اما محمّد (ص) درسال 570م در شهر مکه واقع در عربستان جنوبی که در آن زمان یک منطقه عقب مانده از دنیا و به دور از مراکز تمدّن، هنر و آموزش بود متولد شد. در شش سالگی یتیم شد و در محیطی محقر و عاری از هرگونه تجمل پرورش یافت. 

 

هارت از تمام ادیان و مذهبها, مسلمان و غیرمسلمان محمد را تنها مرد تأثیرگذار در تاریخ بشریت دانسته و او را مستحق این لقب می داند.

در این کتاب هارت، حضرت محمد(ص) را با حضرت مسیح مقایسه کرده و گفته:

پیامبر اکرم(ص) علاوه بر یک رهبر دینی، یک رهبر دنیوی نیز بوده و همین امر باعث تاثیرگذاری عمیق ایشان در تاریخ بشریت و برتری ایشان نسبت به دیگر پیامبران است.

نویسنده, این بحث را از لحاظ علمی بررسی کرده و تحت تأثیر دین و مذهب و شهرت و غیره قرار نگرفته است بلکه هدفش در کتاب فقط معرفی کردن تأثیرگذارترین شخصیت در تاریخ می باشد.به همین دلیل در این بحث, از لحاظ علمی, سیاسی و اجتماعی بزرگترین شخصیت تأثیرگذار را محمد (ص) رهبری کرد.

به این معنا که هر انسانی که به پیغمبر اسلام نگاهی علمی بیاندازد, به این نتیجه می رسد که او بهترین اسوه برای پیروی می باشد.